Naprapati er en manuell behandlingsform som betyr at naprapaten bruker hendene som sitt hovedverktøy for å undersøke, behandle og rehabilitere smertetilstander og problemer i muskler og ledd. Behandlingen bygger på ortopedisk medisin kombinert med god kunnskap om bevegelsesapparatets oppbygning og funksjon. Denne tanken ligger til grunn for naprapatien og kan betegnes som selve kjernen.

Roger Ørndahl

Kognitiv terapeut Roger Ørndahl er utdannet ved Norsk kognitiv forening. Han er sykepleier med ca. 20 års erfaring med samtaleterapi med innen området psykisk helse og har bred erfaring med samtaleterapi for de fleste typene av psykiske vansker; deriblant depresjons og angstlidelser. Roger legger stor vekt på å ha en god relasjonen med de han snakker med. Han er utdannet sykepleier med spesialutdanning i psykiatri og har blant annet erfaring fra Østmarka sykehus, Nidaros DPS, Lade Behandlingssenter og Klinikk for rus og avhengighetsmedisin.

Naprapaten vår holder til på Ørlandet og er medlem i Norges Naprapatforbund. K5 sin naprapat vil kunne hjelpe deg som har akutte eller langvarige smerter i muskler og ledd. Du vil bli tatt godt vare på og få en grundig undersøkelse for å finne ut hva som smerter og hvorfor. Behandlingen vil deretter bestå av manuelle behandlingsteknikker og treningsøvelser. Ønsket er at du skal holde deg smerte- og problemfri også i framtiden og du vil derfor få øvelser du kan ta i bruk selv hjemme.
Vår Naprapat er sertifisert Mammamage Trener. Etter en graviditet og fødsel er bekkenbunnen og magen tøyd ut, som en slapp pose. Enkelte opplever smerter i bekken, delte magemuskler, tisser på seg etc. Du får undersøkelse og hjelp til å komme i gang med trening for å bli sterk innenfra og ut.

Naprapati betyr å korrigere årsaken til lidelse. Ordet naprapati kommer fra det tsjekkiske ordet ”napravit”, som betyr å korrigere, og det greske ordet ”pathos”, som betyr lidelse. Naprapaten forsøker å finne årsaken til smertene for å få bukt med problemet og for å forhindre tilbakefall. Naprapaten konsentrerer seg om å finne årsaken til hvorfor du har vondt og behandler bevegelsesapparatet ut fra et helhetssyn.

Naprapaten bruker ulike manuelle teknikker i behandlingen. Det kan være manipulasjon, mobilisering, massasje, triggerpunktbehandling, tøying av muskler, nervemobilisering og øvelser du skal jobbe med hjemme. Avhenig av hvilken naprapat du går til vil du også kunne få andre behandlingsmetoder.

Naprapaten tilpasser behandlingen til deg og dine problemer.

Alle, med smerter og funksjonelle problemer i bevegelsesapparatet. Naprapater har et bredt spekter av behandlingsteknikker som gjør at de syr sammen en behandling som tilpasses deg og dine problemer. Først vil du få en grundig undersøkelse for å faststille hva som gjør vondt og hvorfor. Ut fra diagnosen vil du få en behandling som passer deg og dine plager. Skulle det vise seg at naprapaten ikke kan hjelpe deg med dine problemer vil du få en henvisning til lege eller andre innen helsesektoren.