Svimmelhet, eller vertigo, er et problem mange oppsøker oss for. Krystallsyke er en utbredt årsak til dette symptomet. Dette fenomenet kalles også Benign Paroksymal Posisjons Vertigo (BPPV) og er en tilstand der de små krystallene i balanseorganet vårt i Innerøret ikke fungerer som normalt. Det er uklart hva som er hovedårsak til dette, men det er ofte noe sammensatt. Typisk for krystallsyke er anfall med kraftig svimmelhet som utløses ved spesielle bevegelser av hodet. Ofte oppstår det når man snur seg i sengen, eller når man setter seg opp fra sengen.

Klinikk 5 behandling av krystallsyke:

Plagene er hos de aller fleste av forbigående art, og graden av plager vil avgjøre om det er nødvendig med behandling. Tilstanden kan vedvare i uker til måneder, og hos noen er plagene så uttalte at behandling alltid forsøkes. Behandlingen er enkel og kan utføres av oss på Klinikk 5 i Trondheim og på Brekstad. Den består av noen enkle grep hvor man forsøker å få otolittene i øregangen til å få normal funksjon igjen. Behandlingen kalles Epleys manøver. Det viktigste er at den som utfører manøveren kjenner metoden og har kunnskapene som trengs for å stille riktig diagnose.

Epleys manøver innebærer at du sitter på undersøkelsesbenken med hodet vridd til den ene siden. Deretter legges du raskt ned med hodet utenfor benken. Terapeuten holder hodet ditt. Etter et halvt minutt vrirs hodet ditt til motsatt side. Etter et nytt halvminutt ruller du deg over på siden mens hodet fortsatt er vridd ca. 45°, og hodet vil da være vendt mot gulvet. Denne manøveren gjentas om nødvendig flere ganger til svimmelheten er borte. Ved behov gir vi også med en hjemmeøvelse du kan gjøre om tilstanden krever dette. Her er også en youtubevideo som beskriver hjemmeøvelsen på engelsk.

Det er som nevnt ofte flere årsaker til svimmelhet. Vi undersøker grundig om det kan ligge forklaringer i historikken din ved første konsultasjon.Mulige andre årsaker kan være:

• Nakkeplager
  • Kjeveproblemer
  • Traumer
  • Virus på balansenerven
  • Nevrologiske sykdommer
  • Menieres Sykdom
  • Sykdommer i det indre øret
  • Blodtrykksproblemer

Manglende fysisk aktivitet sees også ofte som delårsak, men av og til ser man også isolerte krystallproblemer. Vi kommuniserer gjerne med din fastlege om dette skulle være påkrevd og ønskelig.